"the Norwegian revolutionary opera"
Klassekampen 19/2 - 01 , Pønk vs opera.
Multikunstnergruppa "the Four" har laget revolusjonær
performanceopera i Trondheim.
Av Jo T. Gaare (tekst). Foto (her): Aage asphaug.
Ta ei spisekje performance, en liter opera,
og en dash med pønk, og du nærmer deg The Norwegian Revolutionary
Opera. Men bare nesten. For det finnes ubeskrivelige ting her i verden -
ting som må oppleves for å fatte hva som egentlig skjer. Og
når multikunst gruppa "The Four" står for signaturen
er det ikke lett å finne ord som dekker.
The Norwegian Revolutinary Opera er en femti minutter lang performanceforestilling
hvor publikum blandt annet får innblikk i stemmebåndets oppbygning
ved hjelp av en video med et kamera ned gjennom nesa, heavy opera med 80
- talls gitarsolo med full røyklegging, opera sunget på tysk,
engelsk og norsk, en tre meter høy operadiva som flyter over scenen,
motorsykkeldataspill på storskjerm, flammeorgel og selvfølgelig
internasjonalen på spilledåse. Alt gjort på The Foursk
vis - sleivete presist med et sleivt blikk.
Pompøse karakterer.
- Vi har prøvd å få tak i forskjellige elementer som
ligger i begrepet opera, og vri og vende på dem, slik at det blir
en slags kommentar til operaen som sjanger, sier Truls Lorentzen. Han
er en av de fire opprinnelige medlemmene i The Four, og spiller musikk
i operastykket. Performancegruppa tar tak i mange forskjellige aspekter
ved opera, og kommenterer blandt annet operaens pompøse karakter,
operaens bruk av kulisser og kostymer, statistrollen og opera som TV-program.
- Vi kunne like godt ha kommentert andre musikkformer som rock eller hip
-hop, men vi har valgt en sjanger vi ikke er så fortrolige med.
På denne måten får vi mer avstand til stoffet, og det
blir mer befriende å jobbe med det, sier Harald A. Nissen.
Flat struktur
Performance - multikunstgruppa The Four starta da tre av medlemmene hadde
konserter hvor de spilte på jerntrapper, jernrør, trær
og andre merkelige "instrumenter" for tilfeldige forbipasserende.
Siden de startet i 1997 har de laget flere forestillinger, konserter,
performanceopptredener og innstallasjoner, og fått seg et trofast
publikum som stadig blir større. Gruppa er satt sammen av personer
med vidt forskjellig bakgrunn, noen med klassisk musikkutdanning,en marinbiolog,
en historiker og en skulptør.
The Four har fotfeste i miljøet på Svartlamo'n i Trondheim,
og har tatt med seg den radikale innstillinga inn i arbeidet med forestillingene.
- Vi jobber i en slags flat struktur, hvor vi kastert mye ideer fram
og tilbake. Det er en forutsetning for å komme fram til det vi gjør.
De tingene vi fremfører skal gjerne være ting det ikke går
an å komme på ved hjelp av kun en hjerne. Vi "jammer"
nesten fram stoffet, ved hjelp av munnen og ørene, sier Lorentzen.
- Vi utfyller hverandre som personligheter, noen er musikalske, noen har
god visuell teft, noen er rotete, andre er strukturerte. Vi er ikke hierarkisk
i skapelsesprosessen, alle kommer med ideer. Operaen ble for eksempel
skrevet som en historie først, for så å bli maltraktert,
ler Nissen.
- Det kan selvfølgelig være frustrerende, men det er fortsatt
elementer fra den opprinnelige historien med, fortsetter han.
Pønk og humor
Flere av medlemmene i The Four har bvakgrunn fra pønkmiljøet
i Trondheim, og har tatt med seg den fandenivolske innstillinga inn i
arbeidet. Forestillingene inneholder ofte store doser med fandenivolsk
humor og underfundige poenger som vekker tankene hos publikum.
- Der er viktig å ikke ta seg sjøl høytidelig. Vi
har en slags pønk - holdning til det vi lager, hvor poenget er
at det ikke skal være så stor forskjell på de som står
på scenen og på publikum. Det geniale med pønkkonserter
er jo at bandet flyter sammen med publikum - skillet mellom scene og publikum
blir opphevet, sier Nissen.
-Hvor viktig er det for dere at publikum skal le av det dere gjør?
- Humor er en smart måte å gjøre folk mer mottagelig
for mer alvorlige eller triste ting. Vi vil heller ikke uttrykke èn
bestemt stemning, men mest mulig forskjellig, sier Lorentzen.
- Bruker dere alltid humor som utgangspunkt?
Vi er ikke ute etter å søke det opplagte eller score de lette
poengene. Folk kan godt synes det vi lager er artig, men vi ønsker
jo å nå litt dypere. Vi er ekstremt selvkritiske når vi
lager ting, og det tar ofte lang tid å skrive. Humor kan jo være
veldig alvorlig også, den kan for eksempel være krass krass
kommenterende, sørgmodig eller tragisk. Humorlandskapet er mer enn
slapstickkomedie, sier Nissen.
Og at The Four har grepet på publikums lattermuskler ble bekrefta
på premieren lørdag kveld; publikum satt med latteren løst
og fulgte opp med jubel under forestillinga og trampeklapp etterpå.
Kanskje får Oslopublikum oppleve The Four i løpet av året
også.
Uansett går Norwegian Revolutionary Opera til og med onsdag på
Teaterhuset Avant Garden i Trondheim.
Under dusken, 04, 2001:
Teaterhuset Avant Garden
The Four
«THE NORWEGIAN REVOLUTIONARY OPERA»
Av og med Pål Bøyesen, Matt Burt, Andreas Kj. Elvenes, Audun Eriksen,
Ida Jørgensen, Trine Kolmannskog, Truls Lorentzen, Harald Nissen.
Kostymer: Espen Høyem.
Hvis man går i Teaterhuset Avant Garden for å oppleve opera på gammelmåten,
vil man antakelig bli skuffet. Forestillingen inneholder riktignok
både arier og skjønn, skolert sang, men også heavyrock og vokale
øvelser som slett ikke er pene i tradisjonell forstand. Går man
derimot for å få helt uventede overraskelser, vil man få en morsom
liten time.
The Four, som altså består av dobbelt så mange aktører som navnet
sier, kan se tilbake på en lang merittliste med ukonvensjonelle
opptredener i grenselandet mellom musikk, teater, performance og
multikunst. Toner, tekster, drama og installasjoner er likestilte
uttrykksformer for denne gruppa som er i besittelse av kunstnerisk
håndverk i en rekke sjangre, og med solid støtte fra Norsk Kulturråd
kan ensemblet denne gangen slå seg løs i en mer profesjonell og
påkostet forestilling enn noen gang før.
Når for eksempel den skolerte operasangeren Andreas Kj. Elvenes
kommer inn på scenen i motorsykkeldress og plutselig drar en serie
heavyrock-soloer på elektrisk gitar, blir effekten både morsom og
imponerende. Det samme kan sies om Trine Kolmannskog, skolert sanger
hun også, som svever rundt på scenen i tre meters høyde.
Ensemblet presenterer de utroligste innfall. Etter en effektfull
åpning med dødningehoder og sveiseapparat, kommer Pål Bøyesen inn
på scenen i skikkelsen av en svensk lege som er ekspert på stemmebånd,
og slik fortsetter det, uten noen som helst rød tråd.
Som man kanskje skjønner, er det ikke mulig å fortelle hva «The
Norwegian Revolutionary Opera» handler om, for den bryter med alle
tradisjonelle forventninger. Oppsetningen fortoner seg som en serie
tablåer uten noen tydelig sammenheng, og hvis vi skal peke på en
svakhet, må det være at forestillingen mangler en dramaturgisk oppbygning.
Den har et fascinerende anslag og mange gode, enkeltstående scener,
men den mangler spenningsoppbygging og klimaks, og den slutter litt
for brått etter en knapp time.
På den annen side er respektløsheten og bruddet med alle konvensjoner
også oppsetningens store styrke. I en by der store deler av kulturlivet
fortoner seg tradisjonelt og forutsigelig, er det bra at vi har
grupper som The Four.
Trygve Lundemo,
Adresseavisen.